L9 exprés a l’Aeroport

La setmana passada vaig tenir un interessant intercanvi de tweets amb l’@aorte sobre la L9 i la llançadora Aeroport – Sants – Passeig de Gràcia. Fa anys jo defensava que la llançadora era necessària i la L9 no calia fer-la, però amb l’arribada de la L9 a l’aeroport aquest mes de febrer ha canviat els papers. L’Andreu, però, discrepava i deia que les dues són necessàries, ja que una serveix a la Fira i Pl. Europa (L9) i l’altra a la resta a BCN i Àrea Metropolitana (Rodalies). Estic totalment d’acord, no ho havia vist d’aquesta manera (ser de Barcelona potser no em deixa pensar en clau de territori).

Però… I què passaria si féssim que la mateixa L9 fes el paper de Metro per a la Fira i alhora el paper de Rodalies amb una línia exprés amb menys parades? Tècnicament seria possible i ens estalviem construir una infraestructura nova? Analitzem-ho.

Part dels túnels de la L9 són de 12 metres de diàmetre, i permeten tenir dos pisos (un per a cada sentit de la circulació) i dues vies en paral·lel per fer canvis d’agulla o apartadors. Amb un bon plantejament, això es pot aprofitar per fer avançaments com ja passa amb Rodalies i Regionals, amb la diferència que es farien fora d’estacions (ja que a les estacions no hi ha lloc per dues vies + andana).

El túnel entre la Fira i l’Aeroport T1, però, és de 9,4 metres de diàmetre, cosa que exclou la possibilitat de fer circular trens en paral·lel per fer avançaments sense afectar el sentit contrari de circulació. I amb 10 circulacions per hora i sentit (freqüència de 6 minuts) és força complicat, sense un canvi important d’estructura, fer avançaments per tenir una línia convencional i una d’exprés.

Tenim un problema de concepció inicial de la línia? Crec que sí en molts aspectes de la línia (cost, traçat, sistema constructiu…), però no en aquest, ja que la menor densitat d’edificacions en aquest tram aconsellava un sistema de construcció més convencional i conegut.

En definitiva, amb un túnel actual (ja acabat i amb circulacions en proves) és pràcticament impossible fer una línia exprés. Amb un túnel de 12 metres de diàmetre seria objecte d’estudi, on s’haurien de trobar llocs d’oportunitat per fer avançaments i fer unes hipotètiques malles de circulació per poder extreure alguna conclusió, però no és el cas. La llançadora és el remei menys dolent que hi ha ara mateix per comunicar Barcelona amb l’Aeroport d’una forma ràpida i amb abast metropolità, si no tenim en compte que el coll d’ampolla de Sants encara no el tenim (ni tindrem) resolt.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *